Hogyan lesz egy ötletből sikeres üzlet?

Van egy jó üzleti ötleted, amit megvalósítanál? Ha csak a fejedben van az ötlet vagy papíron, akkor szerinted mekkora az esélye, hogy ebből lesz egy sikeres termék is, ami profitot ad?
Lesz ebből egy sikeres üzleti megoldás, lesz ebből bevételed vagy csak a “fiókban” végzi ez is?

Csak úgy lesz ebből pénzed is, ha megvalósítod. Sajnos a legtöbb ötlet itt akad el, mert nem bízol benne. Bízni csak akkor fogsz benne, ha elég sok nézőpontból megvilágítod és jól előkészíted, felméred a piacot, teszteled az ötletet, visszajelzést kapsz potenciális vevőktől. Ez persze nem megy azonnal, de nem is kell. Ha leírod az ötletedet és komolyan foglalkozol is vele, megosztod a munkatársaiddal és teszteled, visszajelzéseket kapsz, akkor már kezdesz bízni benne. De mit is kell tenned, hogy idáig eljuss?

Tervezd meg jól, dolgozod ki részletesen, beszéld át a munkatársaiddal! Bontsd le kisebb feladatokra! Mérd fel a piacot, majd teszteld is a potenciális vásárlókon és ezt mind dokumentáld is. Ezt mind meg tudod tenni a JustDoo-ban.

Persze ez mit sem ér, ha nincs meg a motiváció, a vágy, hogy elérd a sikert. Kell az is, hogy szenvedélyesen szeresd azt amit csinálsz, csak így lehetsz igazán sikeres, érheted el a célodat, ezt nem tudja egy eszköz sem helyettesíteni. Ez az alap. Ezen kívül azonban módszeresen kell dolgoznod, megtervezni és lépésről lépésre végigvinni a projektet. Ezért ezt a bejegyzés csak akkor lesz hasznos számodra, ha végigolvasod és lépésenként végig is viszed a következő új projekteden!

Ötlet vázlatos leírása – alfeladatok

Első lépésként gondold végig az ötlettel kapcsolatban, hogy mik lehetnek a valós problémák (valós felhasználói, vevői igények), még nem megoldott problémák, amire az ügyfeleid várnak. Ez jelenleg még csak egy elgondolás, ami a Te fejedben létezik. Ezt majd később ellenőrizned (validálnod) kell, de most még nem tartunk itt, erről majd kicsit később írok.
Először is maradjunk az ötletnél, amit kitaláltál. Ezzel kapcsolatban gyorsan (nem sok időt rááldozva) tedd meg a következő lépéseket:

  • Alapötlet – Mire nyújt megoldást ez az ötlet, mi az egyedisége, miben más, mint a jelenlegi megoldások?
  • Célcsoport meghatározása – Kinek lehet erre szüksége?
  • Információk, linkek az ötlettel kapcsolatban – gyűjts minél többet!
  • Piackutatás “light” – google kereső segítségével nézd át a konkurenciádat, a jelenlegi hasonló megoldásokat
  • Kérdések, megoldandó problémák – Ne ragadj le egy problémán, csak írd össze ami eszedbe jut!
  • Konkurenciák, jelenlegi megoldások a problémára – jó tanulni tőlük, az esetükből
  • Milyen honlapot tudnál elképzelni ehhez a szolgáltatáshoz, termékhez – szintén csak vázlatosan
  • Nem kell mindent magadnak csinálni – Partnerek, akikkel ez megvalósítható. Nézz körül!
  • Milyen üzleti modell működhet erre az ötletre – Mik az üzleti célok rövid, középtávon
  • Készíts egy tesztelhető modellt (MVP)!

Először is ezeket vedd fel vázlatszerűen, hogy később majd mindegyikből lehessen egy feladat vagy információ, amit finomítasz.


Alfeladatok tömeges felvétele listából

Tipp: Másold ki (CTRL-C) a fenti listát, majd illeszd be az adott feladat alá alfeladatokként.

Ötletből projekt – feladatokra bontás, feladatok ütemezése

A fenti listát egy feladatban felveheted és elkezdheted kidolgozni. Ha a fenti lépéseket a feladat alfeladataként is felveszed, akkor könnyedén tudsz ebből egy komplett projektet készíteni egy-két kattintással (ld. a videóban lent.)

Ezt a projektet megoszthatod azokkal a munkatársaiddal, akikkel együtt fogsz dolgozni rajta. Megbeszélhetitek egyenként az összes lépést, feladatot. Nem kell azonnal mindent kitalálnod, ha beütemezed a feladatokat, akkor szépen kialakulnak és közben tudod csinálni a jelenlegi feladataidat is.
Nagy probléma szokott lenni, hogy a napi “tűzoltás” (a jelenlegi napi feladatai) közben elveszted a fókuszt ezzel az új feladattal. Ezért szükséges az, hogy ütemezd be az egyes részfeladatokat, így rendszeresen foglalkozni is fogsz ezzel.

Ötlet megbeszélése – kommunikáció, brainstorming

Ha projektté alakítottad az ötleted (feladatot), akkor kapsz egy üzenőtáblát is hozzá, ahol a kollégákkal átbeszélhetitek szabadon (brainstorming) az ötletet. Sőt nem csak az ötletet, de az összes részfeladatot vagy felmerült információt is átbeszélhetitek, mindenki kiegészítheti az ő meglátásával vagy az általa gyűjtött információkkal, melyeket csatolhat is az adott feladathoz vagy információhoz.

Feladat kiosztás

Nem kell mindent magadnak csinálni! Az egyes feladatokat kioszthatod a munkatársaidnak, így nem fogsz elveszni a részletekben. Erről részletesen olvashatsz a feladatok kiadásáról szóló blogbejegyzésben.

Tesztelés, értékelés, finomítás -> siker

Mielőtt nekiállnál a végleges megoldásnak, érdemes egy kisebb tesztelhető “modellt” készíteni, amit meg tudsz mutatni a potenciális vevőknek, érdeklődőknek. Ezt a modellt a startupoknál használt fogalom az MVP (minimálisan életképes termék) írja le legjobban. Ez egy olyan egyszerűsített megoldás, ami csak a legfontosabb elemeket tartalmazza és azokat is csak annyira kidolgozva, hogy akinek megmutatod, az megérthesse, hogy milyen lesz a kész termék.
Ez nem csak egy startupnál, de minden új ötlet esetében fontos. Nagyon sok vállalkozás követi el azt a hibát, egy új ötlet, termék esetében, hogy maximálisra törekszik és csak akkor jelenik meg vele a potenciális vásárlók számára, amikor már közel “tökéletesre” csiszolta azt. A baj az, hogy a tökéletes csak a saját elgondolásaid szerint az és nem veszi figyelembe az ügyfeleid igényeit vagy másképp fogalmazva egy tökéletes terméket fogsz elkészíteni nagy energiával, sok idő alatt, csak épp lehet, hogy a paic nem vevő rá. Lehet, hogy vevők számára nem ez a legjobb megoldás. Ezért érdemes először egy leegyszerűsített demót csinálni, amit a leendő vevők már véleményezhetnek.

A projekt alatt dokumentáld, a visszajelzéseket, a felhasználói igényeket, melyek alapján tudod finomítani ezt modellt olyanná, ami aztán majd a végtermék alapját képezeheti. Legyél rugalmas, mind a termékkel, szolgáltatással, mind az üzleti modellel kapcsolatban. Teszteld és finomítsd a vevői vélemények alapján.

Ha a fenti leírás alapján valósítod meg az ötleteidet, akkor sokkal nagyobb eséllyel leszel sikeres, mint ha csak a fejedben lenne az ötlet. A JustDoo egy jó eszköz lehet számodra ebben. Használd ki ezt a lehetőséget, mert nagyon megéri a befektetést az igazi piaci siker!


Hozzászólások

Hozzászólás

Tegyen rendet a káoszban!
Támogatás: +36 30 567 4969